fbpx

Všeobecná záľuba maľovanie a kreslenie je najlepšou prípravou na písanie. Preto je veľmi dôležité deti v tejto záľube podporiť, venovať im čas a priestor na jej rozvíjanie. Určite sa nám to v dobrom vráti.

Rúčku dieťaťa, jemnú motoriku, je potrebné trénovať už od malička a to častým  kreslením, kedže v poslednej dobe majú detičky zlý uchop. Podľa posledných štúdii má s rukopisom problémy 51% chlapcov a 31% dievčat.

                                                                                Prečo je správny úchop taký dôležitý?

  Správny úchop má nielen vplyv na kvalitu kresby, rýchlosť a úhľadnosť písma, ale ovplyvňuje aj sústredenie, uvoľnenie hlasových orgánov a následne reči, ale tiež uvoľnenie celého tela, najmä procesov, ako sú pozornosť a myslenie.

                                                                                A ako by mal vyzerať správny úchop?

Celá ruka aj prsty sú uvoľnené. Písacie náčinie je položené na prostredníku, pridržiavané palcom, ukazovák je voľne opretý z hora. K papieru smeruje šikmo, nie kolmo, pretože leží v priehlbine medzi palcom a ukazovákom. Prsty by mali byť asi 2 -3 cm od hrotu písacieho náčinia. Dôležité je, aby boli prsty pokrčené, nie prehnuté. Ruka voľne kľže po podložke.  Ostatne svaly ruky sú uvoľnené a dovoľujú manipuláciu s ceruzkou do rôzných smerov. Pohyb vychádza z ramena. Obidva lakte sú na doske stola. Pre nácvik správneho držania ceruzky je dobré využívať trojhranný program (ergonomické pastelky, ceruzku aj pero). Praváci a ľaváci by mali držať písacie náčinie rovnakým spôsobom, odlišnosť je iba v tom, že prvák ceruzku ťahá a ľavák ju pred sebou ľahko tlačí, ale nie na ceruzku.

Ceruzka by mala byť dlhá tak, aby presahovala cez zápästie. Ak vidíte, že vaše dieťa drží ceruzku či pero nesprávne, upozornite ho na chybu a opravte ho. Prehnutý ukazovák znamená príliš veľký tlak na písacie potreby a je nežiaduci. Takýto tlak môže vyústiť až v bolestivosť prsta a krč. Deti môžeme motivovať rozprávaním, že prostredník je postieľkou pre ceruzku, ukazovák vankúšikom a palec perinkou, ktorou sa ceruzka prikryje. Ak ležíme s detičkami v postieľke, vankúš aj perina sú mäkké, ľahké a nikde vás netlačia. Keď vidíte, že vaše dieťatko opäť drží ceruzku zle, povedzte mu, že ceruzka zase spadla z postieľky. Pokiaľ dieťa tlačí na ukazovák – povedzme:,,Ten vankúšik ale tlačí!“ Pre malého školáka je to správa, že ceruzka je nešikovná, vankúš tlačí – nie on. A tiež je to trochu zábava, takže môžete zasiahnúť aj častejšie bez toho, aby malo dieťa pocit, že je nešikovné. Ja viem, že ste už počuli, že čo tam pastelky, veď nikdy sa to pred tým neriešilo, s čím sa kreslí. No dnes je to všetko úplne iné a je dobre vedieť, ktoré pastelky a ceruzky sú kvalitné.

                                                                                          Pastelky a ceruzky.

Pri výbere venujeme pozornosť tomu, aby mali mäkkú a kvalitnú tuhu, ktorá zanecháva sýtu stopu a farbu, bez toho, aby dieťa muselo vyvíjať nadmerný tlak. Tvrdé tuhy nie sú vhodné, nútia deti tlačiť a nedochádza k uvoľneniu zápästia a ruky. Priemer by mal byť 8 – 9 mm. Tuha silnejšej pastelky zodpovedá nie jednej, ale dvom až trom tuhám bežne tenkej pastelky. Obľubeným variantom, sú hrubé trojhranné pastelky, Stabilo Trio hrubé. Odborníkmi odporúčane sú ceruzky a pastelky, ktoré dieťa navyše intuitívne navádzajú k správnemu úchopu a to sú naše obľubené, ergonomický tvarované pastelky Stabilo Easy colours. Majú trojhranný tvar, kvalitnú tuhu, vydržia dlho, majú nízku hmotnosť a nekľzavé priehlbiny vďaka ktorým zaisťujú správne uchopenie.

Kedy vlastne začínajú detičky držať pastelky?

Ceruzku vie dieťa chytiť do ruky niekedy okolo prvých narodenín, trénuje sa koordinácia oko – ruka, oko sleduje ruku kresliacu bodky, čiary a podobne. Dieťa ma radosť z toho, že vidí stopu zanechanú na papieri, ktorú treba určite pochváliť veľkým bozkom 😊)

Okolo 18 až 24 mesiaca robí prvé cielené pokusy o zanechanie stopy.

Medzi 16 až 18 mesiacom sa objavujú prvé skúsenosti s kreslením.                                                                              

Medzi 2 a 3 rokom začína intenzívne kreslenie. Pohyby sú viacej koordinované. Pastelku dieťa uchopuje do prstov, tzv. hrstičkový úchop. Podieľajú sa na ňom štyri prsty – všetky okrem malíčka.

Medzi 3 až 4 rokom, pri kreslení prevládajú plynulé pohyby, písacie náčinie drží dieťa v prstoch.

Od 4,5 roka do 5, sa utvrdzuje štipkový úchop, ktorý je nevyhnutný pre písanie a je súčasťou školskej zrelosti dieťatka.

V 5 až 6 roku sa zdokonaľuje v kresbe, začína kresliť príbehy, deje a v kresbe vyjadruje najmä svoj vnútorný svet.

No a veselý pastelkovníček im s veľkou radosťou pomôže rozvíjať ich krásny detský svet pri kreslení aj naďalej… 🙂

Share This